Online cafémøde: Når man tager senfølgerne med sig ind i forældreskabet

Dato/klokkeslæt
Dato - 26.10.2023

Kategori

Forestil dig at det er sidst på eftermiddagen i en børnefamilie. Kødsovsen står og simrer, vaskemaskinens monotome brummen ligger som konstant baggrundstøj, og så kommer der et barn løbende med en pistol med lazerstråle-lyd ”sjum sjum”. Et andet barn smækker med døren: Bang!
Reaktionen kommer hurtigere end den kan nå at blive registeret. Et primalskrig lyder: ”Stop så!”, og overraskelsen over at der er blevet råbt lammer alle i det lille hjem. Derefter følger skyldfølelsen, skammen og de negative tanker…. Hvorfor kan jeg ikke rumme det?
For nogen lyder det som den evigt dårlige morsamvittighed, men sandheden er, at moren i denne familie har et overbelastet nervesystem – moren har nemlig senfølger efter et seksuelt overgreb i barndommen.
Aya Le Schreurs Hansen og Monika Hoffmann Andreasen besluttede sig i forbindelse med deres speciale, for at undersøge ”hvordan er man forældre, når man har senfølger efter seksuelle overgreb med sig i bagagen?” Specialet fandt ikke bare ét – mere flere vigtige videnshuller, og det blev i den grad belønnet med et stort 12 tal. Specialet er skrevet i tæt samarbejde med Landsforeningen Spor.
D. 26. oktober har vi fornøjelsen af at Aya og Monika holder et online foredrag om deres fund og viden fra deres vigtige arbejde. Oplægget har til hensigt at kaste lys over et stadig relativt ubetrådt forskningsfelt og give indsigt i, hvordan senfølger kan påvirke forældreskabet. Skulle du allerede have haft fornøjelsen af at høre Aya og Monika holde et oplæg i Spor, eller andre steder, så fortvivl ikke: De har nemlig til denne aftens anledning udarbejdet et helt nyt oplæg med nyt materiale.
Vi håber, du vil tjekke ind med os og lytte med. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til Aya og Monika.
Aya og Monika går på klokken 19:00, så log meget gerne på lidt før. Link til mødet: https://us06web.zoom.us/j/83515436545
For yderligere spørgsmål kontakt: Christina.noer@landsforeningen-spor.dk.