Anmeldelse af “Noget I bør vide… Om udtrapning af psykofarmaka”

Forfatteren starter med at give læseren et rigtigt fint indblik i hvordan psykofarmaka påvirker hjernen og kroppen. Derefter forklarer han hvorfor psykiske lidelser, ikke er sygdomme i hjernen, men kan være en reaktion på livsbegivenheder og traumer. Medicinen giver derimod bivirkninger/symptomer , som gør patienten endnu mere syg. Og som kan forveksles med symptomer på forværring, af den psykiske lidelse. Derefter beskriver han rigtigt fint “den langsomme udtrapning” med abstinenshåndtering, dosisreduktion ned til mindste detalje. Jeg må sige det er en meget nøje beskrevet guide, som enhver der er interesseret i at trappe ud af psykofarmaka, ville kunne bruge, men selvfølgelig i samarbejde med læge og evt. med kognitiv terapi. Man bør ikke gøre det alene og det skriver han også flere steder i bogen.

Derefter beskriver Anders livet som medicinfri , hvordan man håndterer eventuelt tankemylder efterfølgende. Hvordan man vågner op til et nyt følelsesliv, som kan være skræmmende men som kan håndteres med metakognitiv terapi.

Jeg synes bogen er let at læse, der er lidt fagsprog, men dette er forklaret i bogen. Den er udførlig, grundig og der er meget ny læring og evidens dertil. Jeg vil sige det er en perfekt bog til dig, som går og overvejer at trappe ud af din psykofarmaka, der vil den kunne give dig svar på eventuelle bekymringer eller spørgsmål. Eller til dig der er fast besluttet allerede, der er den en ret god guide til hvordan du starter, med at stoppe.

Jeg synes bogen kan være lidt tør og gentagende nogle gange, det er også en fagbog. Man kan godt fornemme hans modstand på medicin og det generelle diagnose-system der er i dag. Så det skal man have in mente når man læser bogen. Alt i alt en rigtig god og udførlig bog, med en masse ny viden og læring, til dig der går og overvejer at trappe ud af din psykofarmaka.

• Anmeldt af Spor medlem, juli 2024