Forældregrupper i Landsforeningen Spor

Spor fået muligheden for at starte 3 forældregrupper op i 2024. Målgruppen er voksne, der har oplevet seksuelle overgreb i barn- eller ungdom, og nu er forældre til ét eller flere børn. Det er det første projekt af denne type i Danmark, og det er støttet af Social- og Boligstyrelsen. Grupperne skal starte op i København (marts) og Aarhus (maj).

Er du i målgruppen? Oplever du udfordringer i din rolle som forælder? Oplever du problemer i samarbejdet med skole, børnehave osv.? Oplever du problemer i parforholdet og i samarbejdet om børnene? Så er grupperne måske det rette for dig.

Vi søger også frivillige, der kan facilitere og holde rummet til møderne. Du bliver uddannet og klædt godt på til opgaven.

Grupperne forventes at køre med faste møder hver anden uge i perioden (marts-november og maj-november). Grupperne er små og lukkes ved max 8 deltagere i hver. Det giver mulighed for at lære hinanden godt at kende, og vi vil gøre vores allerbedste for at grupperne følges fast af alle deltagere i forløbet. Hvis det er muligt sammensættes de to grupper i København efter børnenes alder, så der fx er én gruppe for forældre til skolebørn (6-13 år) og én for forældre til teenagere eller én for forældre med små børn (1-5 år).

Temaerne for hver mødegang i grupperne er ikke fastlagte på forhånd. Alle input er velkomne, og temaer fastsættes i samarbejde mellem deltagere, frivillige og projektleder. Måske er der i én af grupperne et stort tema vedr. samliv med partner, uenighed i forældreskabet, tillidsproblemer eller lignende, som også påvirker børnene. Måske er der i en anden gruppe mere “drive” på spørgsmål vedr. børn der begynder at være store, teenagere med alt hvad der medfølger i det. Vi kigger på det i opstarten.

Kontakt os endelig ved spørgsmål – hvad enten du vil være deltager i en gruppe eller frivillig i projektet (i enten Aarhus eller i København). Vil du høre mere? Kontakt Spors sekretariat via projektleder Rikke Brünner på rnb@landsforeningen-spor.dk og læs mere om forældregrupperne her.