Spors handlingsprogram 2018-19

I det kommende år vil Landsforeningen Spor fortsat arbejde med at indfri foreningens fire formål. Herunder især gennem nedenstående konkrete initiativer:

1) At synliggøre voksnes senfølger af seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen og de deraf følgende konsekvenser for såvel de ramte som de pårørende ved at:

• Afholde Synlighedsdagen
    • Afholde åbne lokale Cafémøder
    • Afholde åbne rullende Cafémøder
    • Anvende sociale medier
    • Udvikle en ny hjemmeside
    • Etablere en arbejdsgruppe der kan repræsentere Spor og understøtte lokalt ved relevante arrangementer og fora
    • Opbygge en intern kommunikationsplatform med kontaktoplysninger og erfaringer hos formidlere samt mulighed for akut-beredskab og idébank
    • Etablere et fortællerkorps (fundraising og workshops)

2) At indsamle og formidle viden om senfølger af seksuelle overgreb og pårørendeproblematikker ved at:

• Tilbyde oplæg og undervisning om senfølger målrettet fagpersoner i psykiatrien, sundhedsvæsnet, socialforvaltninger, jobcentre, anden aktør o.a.
    • Formidling af relevante artikler, undersøgelser m.v. på sociale medier, i nyhedsbreve og på hjemmesiden
    • Spørgeundersøgelser blandt foreningens medlemmer vedr. egne oplevelser af forskellige aspekter af livet med senfølger, behandling m.v.
    • Opsøge og indgå i samarbejde med forskningsprojekter
    • Afdække problematikker omkring voksne børn af senfølgeramte m.h.p. at iværksætte relevante tiltag

3) At skabe rammer for, at senfølgeramte kan danne netværk ved at:

• Fortsat etablere lokal tilstedeværelse og etablere netværk for lokale kræfter
    • Afholde lokale arrangementer og aktiviteter
    • Drive en lukket Facebook gruppe kun for senfølgeramte
    • Etablere og drive en lukket Facebookgruppe kun for pårørende til senfølgeramte
    • Afholde en mandeweekend og en kvindeweekend (fundraising og iværksættelse)
    • Seminar om parforholdsrelationen
    • Arbejde for, at der etableres en erfaringsbaseret rådgivning

4) Forbedre forholdene for voksne med senfølger og fremme medlemmernes interesser samfundspolitisk ved at:

• Arbejde for en national handlingsplan for senfølgeområdet