Online cafémøde med forfatter Peter Øvig

Dato/klokkeslæt
Dato - 04.10.2023

Kategori

Peter Øvig er forfatter til “Dem der ikke tier” der netop er udgivet. Vi har helt exceptionelt i Spor fået lov at invitere ham ind til et online cafémøde.
Programmet for mødet vil bestå af en talk mellem Peter Øvig og projektleder i Spor, Christina Sylvest Noer. Vi vil tale om tilblivelsen af “Dem der ikke tier” og det store interviewarbejde der ligger bag med tidligere anbragte børn.
Der er til slut god tid til spørgsmål fra “salen”.
Om “Dem der ikke tier”:
Gennem otte års arbejde mødte Peter Øvig en række tidligere børnehjemsbørn, som fortalte om organiserede seksuelle overgreb, de havde oplevet på børnehjem rundt i landet, især i 1960’erne og -70’erne. Trods stor modvilje imod at bevæge sig ind i mørket med dem, tænkte han, at det var helt nødvendigt at lade deres stemmer og fortællinger blive hørt.
De tidligere børnehjemsbørns åbenhed er et lyspunkt sammen med historien om den nu 88-årige psykolog Oskar Plougmand, der i 1970 blev ansat i Børneforsorgen som tilsynsførende med omkring hundrede danske skole- og børnehjem. Som den første nogensinde begyndte han at tale med børnene, når han tog på inspektionsbesøg. Dermed opdagede han nogle af de massive overgreb, eksempelvis de tragiske forhold på det i dag mest kendte af børnehjemmene, Godhavn.
Det var en af BZ’erne fra Peter Øvigs BZ-bog, Hans Horst, der præsenterede ham for Oskar i 2016 og forklarede, at han var en danmarkshistorisk helt, nemlig ”vor tids Peter Sabroe”. Sammen med de tidligere børnehjemsbørn og -ansatte fortæller Peter Øvig historien og giver rum for åbenhjertige og hjerteskærende samtaler, når børnehjemsbørnene mange år efter bryder tavsheden og ofte med store psykiske omkostninger fortæller om det mest skamfulde.

Spørgsmål omkring eventet skal stilles til projektleder Christina Sylvest Noer på christina.noer@landsforeningen-spor.dk