Ophav af Ilse Sand

Bogen er en selvhjælpsbog i bogstavelig forstand. Bogen beskriver øvelser, som skal udføres af dig selv, med henblik på heling. “Ophav” er meget beskrivende for hvem der har indflydelse på vores adfærd og hermed følelsesmæssige reaktioner i vores relationer.

Bogen er inddelt i 10 kapitler. Du kan nemt lade den ligge og tage øvelserne op når der er mere ro til at mærke efter. Der er beskrevet forskellige øvelser. Blandt andet brevskrivning, til den person som du vil sige noget til. Men der er også, bagerst i bogen foldedukker som kan klippes ud og bruges som værktøj til en samtale mellem de to, som vil sige noget til hinanden. Ilse formår at beskrive de forskellige værktøjer på en meget god måde. Øvelserne er nemme at forstå og hun beskriver også, at det er svært og at det kan være nødvendigt med flere forsøg før en healing er opnået.

I første kapitel er der en god og beskrivende indledning der blandt andet siger:

”Hvor meget du kender, kan mærke og tør stå ved dig selv, afhænger i høj grad af dit ophav. Måske var dine forældre i stand til at se dig som den, du er, så de kunne støtte dig i at give udtryk for dig selv. Eller måske formåede de ikke at se dig på dine egne præmisser, og du måtte forsøge at blive til den, de så, eller tilpasse dig deres behov.”

God læselyst og arbejdslyst.

Anmeldt af anonymt Spor medlem, forår 2024.